رنگارنگی کمتر در صفحات وب

May 31, 2008 at 04:34 pm

وب یه مکان رنگارنگه. می‌تونید هر رنگی که تصورش رو بکنید انتخاب کنید و در طراحی ازش استفاده کنید. بدون اینکه مشکل درهم آمیختگی رنگ‌ها رو داشته باشید یا در مورد هزینه چاپ رنگ‌ها نگران باشید.

داشتن یه صفحه وب رنگارنگ کار خیلی راحت و وسوسه انگیزی است. اما آیا گزینه‌های دیگری هم برای کاربرد رنگ در طراحی وجود داره؟

طرح‌های تک رنگ (Monochromatic Design)
همانطور که از اسمش معلومه، طرح تک رنگ طراحی با یک رنگه. یه رنگ رو به عنوان پایه انتخاب می‌کنید و سفید و سیاه رو بهش اضافه می‌کنید تا سایه‌های متفاوت از اون رنگ بسازید. در این حالت طرحتون منحصراً یک پالت تک رنگ داره و چندین سایه‌ی رو به سفید یا تیره شدن. شکل زیر این بیان رو می‌تونه کاملاً مشخص کنه:

Color Palette

مزایای طرح‌های تک‌ رنگ
ساخت یک پالت تک رنگ خیلی ساده است. رنگ دلخواه رو انتخاب کنید و سیاه و سفید رو بهش اضافه کنید. همین!

وقتی از یک رنگ واحد استفاده می‌کنید، رنگ‌ها هرگز نمی تونن برخورد داشته باشند. اگر رنگ‌ها رو بطور ناگهانی انتخاب کنید، طرح تک رنگ نسبتاً یه گزینه ایمن برای انتخابه.

طرح حالت ساده پیدا می‌کنه. سادگی طرح رنگ، خودش رو به طرح بسط می‌ده و هیچگونه مقایسه و رقابتی بین رنگ‌های مختلف بوجود نمیاد بطوریکه در عین سادگی طرح آرامش و سکون پسندیده‌ای رو تداعی می کنه.

به شما اجازه می‌ده تا به المان‌های مهم اهمیت بدین. اگرچه تمام طرحتون یه پالت تک رنگ داره اما می‌تونید کنتراست رنگ رو برای المان هایی که می‌خواهید اهمیت بیشتری بهشون بدین تغییر بدین. برای نمونه آیکون خروجی فید.

معایب طرح‌های تک رنگ
تغییر ناچیز در طرح. نبود تنوع و تباین، دلبستگی دیداری طرح رو کم می‌کنه. اما در مقابل گزینه سادگی طرح رو داره که می‌تونه یه طرح رو از شلوغی نجات بده.

سختی در خواندن متن. اغلب بین رنگ متن نوشته و رنگ پس زمینه کنتراست خیلی کمی وجود داره و خواندن متون دشوار می‌شه. بهتره در این حالت تیرگی رو نسبت به پس زمینه بیشتر کرد.

ناامیدی. محدودیت در پالت رنگ در هنگامی که برای اولین بار باهاش کار می‌کنید خیلی ناامید کننده است. گاهی اوقات ممکنه وسوسه انگیز باشه که قاعده رو بهم بزنید و چند رنگ بیشتر اضافه کنید. گاهی اوقات انتخاب خوبیه اما گاهی اوقات نه، به تجربه نیاز داره.

نمونه‌ایی از طرح‌ تک رنگ

Jeff Croft

طرح های بی رنگ (Achromatic Design)
در طرح‌های بی‌رنگ هیچ رنگی وجود نداره جز سایه‌های ساده‌ای از تیرگی. مزایا و معایب طرح‌های بی‌ رنگ مشابه طرح‌های تک رنگ بالا هستن اما یه خورده بیشتر. مثلا عنوان کردیم با طرح‌های تک رنگ حالت ساده ای رو داریم که آرامش رو تداعی می کنه باید بگم یه طرح بی رنگ می تونه این حالت رو بیشتر بوجود بیاره یا همانطور که یک طرح تک رنگ می تونه متمایز از رنگارنگ بودن باشه یک طرح بی رنگ می تونه خیلی بیشتر این تمایز رو دارا باشه.

یافتن طرح‌های بی‌رنگ خالص روی وب مشکله. بیشترشون کمی قانون شکنی می‌کنند و کمی از رنگ دیگری رو اضافه می کنند. البته منحصراً برای تاکید روی یک المان‌های معین و برای اینکه بی تنوعی رو از بین ببرند. طرح زیر می‌تونه جز این دسته باشه:

Cameron Moll's Authentic Boredom

نتیجه‌گیری
لزوماً استفاده از رنگ‌های بیشتر مساوی یه طرح بهتر نیست. اگر طرح نیازی به اون رنگ نداره لزومی نداره با رنگ‌های گوناگون جاذبه رو بیشتر کنید.

اگر نوشته‌های وبلاگتون ساده و بدون تکلفه، یه طرح تک رنگ یا بدون رنگ می‌تونه اثر‌گذاری بیشتری روی خوانندگان و بازدیدکنندگان داشته باشه. در کل این طرح‌ها مناسبه برای وبلاگ‌های شخصی و وبلاگ‌هایی که به نوعی لایف استایل هستن.

پس بهتره همیشه به فکر طرح‌های رنگارنگ نباشید و وب رو اندکی کم‌رنگ تر کنید.

قبلاً هم در مورد طرح های بدون آلایش در اینجا نوشتم. از اونجایی که به طرح‌های تک رنگ علاقه زیادی دارم، پست تخصصی Michael Martin در آخرین یادداشت وبلاگش در این مورد، این پست وبلاگ من رو ساخت.راستی بنظر شما الوان وب جز کدوم یکی از این طرح‌هاست؟

دسته: طراحی وب | نویسنده: مرتضی الوانی
  1. 13 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

  1. 1

    aMiN


    عالی
    مرسی

    May 31, 2008 at 6:27 pm

  2. 2

    مهدی


    به نظر من بی رنگ !

    May 31, 2008 at 7:12 pm

  3. 3

    مجتبی


    مطلب بسیار مفیدی بود

    June 1, 2008 at 8:48 am

  4. 4

    فرحان


    خوشمان آمد بسیار مفید بود و ممنون

    June 1, 2008 at 9:10 am

  5. 5

    مهرداد خدامی


    مطلب فوق العاده جالبی بود
    ممنون

    June 1, 2008 at 9:44 am

  6. 6

    محمد دربندی


    خیلی جالب بود
    ممنون

    June 1, 2008 at 1:51 pm

  7. 7

    نبی


    سلام،

    – دست روی نکته مهمی گذاشتی، راستش من هم به طور غریزی به رنگهای تک رنگ گرایش بسیاری داشتم و تقریبا در تمامی کارهام این نکته رو در نظر میگرفتم. نمونه بارزش وبلاگ خودم.
    البته به تضاد هم زیاد اعتقاد دارم. البته فقط و فقط یکی و یکجا در یک طرح! نه بیشتر.

    – همچنین من دقت کرم که برخی سایتها نه بی رنگ و نه تک رنگ و البته هم نمیشه گفت رنگارنگ هستند. شاید یه چیزی بین تک رنگ و رنگارنگ هستند ولی در عین حال بسیار زیبا هستند، مثل اینها رو ببینید: (+) (+)
    یا حتی این یکی: (+)
    مطمئناً بی رنگ یا تک رنگ نیستند. اما آیا میشه گفت رنگارنگ (به اون معنایی کذایی!) هستند؟

    – در مورد وبلاگ خودت هم، فکر میکنم با اون تصویر پالتی که در ابتدای پستت در قسمت طرحهای تک رنگ قرار دادی، جواب سوال آخر خودت رو دادی. یعنی اون پالت تکرنگ، پالت وبلاگ خودت بود ;-)

    – راستی برای ساخت پالت دوست خوبم آقای نیما جوهری زاده قبلا یه کد با php نوشتن که فایل پالت رو برای افزودن به فتوشاپ میسازه! از اینجا قابل دریافته: (+)

    – انشااله همه طراحان به این درک برسند که تنوع رنگ زیبا نیست.
    تشکر

    June 1, 2008 at 9:21 pm

  8. 8

    webialist


    مثل هميشه پربار ومفيد.

    June 10, 2008 at 7:25 am

  9. 9

    majid a


    سلام :)

    July 7, 2008 at 1:17 am

  10. 10

    زمان


    به نظرم انتخاب دو تا رنگی که با هم دیگه مچ بشن خیلی چیز بهتری در میاد

    July 22, 2008 at 1:40 pm

  11. 11

    حسین


    سلام استفاده کردم، مثل همیشه! من طرح الوان وب را ساده و صمیمی و بین طرح های تک رنگ و بدون رنگ تقسیم بندی می کنم..

    February 7, 2009 at 11:35 am

  12. 12

    SAHRAM


    به نظر شما این چه سبکیه
    http://WWW.METALBAZ.COM

    March 10, 2010 at 1:47 am

  13. 13

    Goback


    عالی بود،طرح شما هم بی رنگ هستش دیگه!

    November 20, 2010 at 8:41 am