طرح های بی آلایش

January 6, 2006 at 09:28 pm

نمی دانم عنوان را درست انتخاب کرده ام یا نه؟ امیدوارم به مطلب بخورد. خود را لحظه ای جای اولین کاربری قرار دهید که وبلاگتان را مشاهده می کند. این کاربر یا از موتورهای جستجو راهی وبلاگتان شده یا مبداًش وبلاگ شخصی بوده که به شما لینک داده است در برخی موارد هم که خیلی نادر است، کاربر آدرس شما را در مرورگر خود تایپ کرده است.

نادر از آن جهت که آدرس های URL ما آنچنان گویا ی نام دقیقی نیست که با تایپ آن بتوان به آن دست یافت، هر چند با رشد سریع صفحات وب این امر، آنچنان دور از ذهن نیست. فراموش نکنید 1- ما کاربری را در نظر گرفته ایم که برای اولین بار وبلاگ شما را مشاهده میکند، بحث ویزیتورهای قدیمی شما جداست. 2- از وبلاگ حرف می زنیم نه وب سایت، اشتباه نگیرید.

تجربیات آماری نشان داده است از میان مراجع فوق، موتورهای جستجو نقش پررنگی در هدایت کاربر به سوی وبلاگ ها دارند. چرا که اکثر ما وبلاگ نویسان عرف می شمریم که در اثنای پست هایمان، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را ردیف کنیم. به یقین کاربر بدنبال یافتن مطلبی است در خور آنچه جستجو کرده، پس از صرف دقایقی به منظور لود صفحه چندین کیلویی شما، یا به آنچه دنبالش بوده رسیده یا یک فحش جانانه از ته دل نثارتان می کند و ضربدر کنج صفحه را کلیک می کند. در چنین مواردی داشتنن یک محتوای مرتب که با یک استایل ساده زینت داده شده کاربر را وادار به تامل در وبلاگ می کند و چه بسا او را یکی از ویزیتورهای دائمی وبلاگتان کند.

به عبارت دیگر وقتی کاربری برای جستجو و دانستن وارد وبلاگ می شود، آن صفحه از وبلاگ به عنوان یک راهنمای موقت استفاده می شود. تمام پیوندهای موجود در این صفحه منجمله پیوندهای ساید بار (نوارکناری) از نظر کاربر به سرعت وارسی می شود. در اکثر موارد طویل بودن صفحه کاربر را وادر می کند تا اسکرول را به بالا یا پایین ببرد. اگر این پیمایش طولانی شود، کاربر ناشکیب صفحه را خواهد بست یا جستجوی آن را به موعد دیگری واگزار می کند.

ما عادت داریم تا انجا که قادر باشیم وبلاگمان را شلوغ کنیم. از لیست آخرین پست ها و نظرات گرفته تا ستون های طویل بلاگرولینگ یا لینکدونی هایمان. یک ناوبار ساده می تواند تمام این ضمائم را به صفحات جداگانه ای پیوند دهد و جدای از آن که طرح را از ازدحام پیوند ها نجات دهد کمک شایانی به سرعت بارگذاری وبلاگ کند. در اکثر موارد بسیاری از این ضمائم، هیچ نقشی در هدایت کاربر ندارد و تنها برای خالی نبودن صفحه از آن استفاده شده است.

در وب امروزی صفحات ساده تر و سبک تر بیشتر مورد تایید قرار می گیرند و برگ برنده از این جهت دست کسی است که وبلاگی آراسته در عین سادگی دارد. رعایت چنین نکاتی برای ما ایرانی ها از درجه اعتبار بیشتری برخوردار است چرا که اکثرمان با خطوط پر نویز و کم سرعت Dial up به شبکه متصل می شویم.

در نهایت، همیشه به خاطر بسپارید که هدایت مسیری برای رساندن کاربر به انتهاست نه خود انتها. به طور کلی کاربران نمی خواهند از زیبایی های سیستم هدایت تان شگفت زده شوند، احتمالا وبلاگ شما را یک توقف کوتاه در سفر بزرگتری که روی وب دارند در نظر می گیرند.

اغلب، این سری بحث ها تحت عنوان روان شناسی طرح مطرح می شود. هدف ما در این مجال مختصر، تئوری هدایت بود و سعی کردیم بیشتر پیرامون آن بحث کنیم تا روان شناسی طرح. به هر صورت اگر می خواهید در مورد روان شناسی طرح هم اطلاعاتی حاصل کنید اینجا مقاله مفیدی است اما کمی قدیمی.

دسته: طراحی وب | نویسنده: مرتضی الوانی
  1. 3 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

  1. 1

    parviz


    و نکته اي که خيلي با آن برخورد داشته ام . . .لينک هاي شکسته وبلاگهاست . . به قول شما از طريق جستجوگر وارد صفحه اي شده اي که لينک رفتن به صفحه اصلي ندارد يا بايد با چراغ بري دنبالش . . . نکات خوبي نوشتين

    January 6, 2006 at 11:49 pm

  2. 2

    Mohammad


    کاملا” و دقیقا باهات موافقم!

    January 7, 2006 at 12:03 am

  3. 3

    aMiN


    عالی بود

    May 31, 2008 at 6:27 pm