تعادل طرح یک اصل مهم در طراحی

May 10, 2006 at 09:32 pm

برای خیلی ها شاید طراحی کار ساده ای بیاد ولی شده تا بحال در مورد قرار گیری جایگاه عناصر صفحه به چاره اندیشی بیفتید یا اینکه با مشکل چیدمان لیست های طویل مواجه بشید. عموما کمتر کسی به این مشکلات توجه می کنه و هر چی هست و نیست رو سعی می کنه به گونه ای در صفحه جا بده. مهم نیست کجا باشه، با بقیه محتویات صفحه بخونه یا نخونه، از حاشیه ها بزنه بیرون، فاصله خطوط رعایت بشه یا نشه و موارد مشابه. این کار علاوه بر ایجاد ناهمگونی طرح مشکلات دیگری از قبیل سردرگمی بازدیدکننده رو هم به همراه داره.

این خیلی مهمه که هر چیزی در یک امتداد و هم تراز با بقیه عناصر باشه. در ابتدا کار طراحی باید یکسری خطوط نامرئی رسم کنید که تماما عناصر صفحه رو پوشش بده. این خطوط کمک می کنه تا یک المان رو به اندازه معین و متناسبی ازلبه چپ یا راست ، بالا یا پایین فاصله گذاری کنید. یا قرارگیری عناصر رو در حالت های قرینه وار بررسی کنید و اون ها در بهترین حالت با همدیگه تطبیق بدین. این خطوط باید در ذهن یک طراح خلاق خود به خود رسم بشن ولی اگر اول کارید بهتره با یک کاغذ و قلم شروع کنید.

در زیر تصویر چهار صفحه آورده شده و سعی شده تا حد امکان بسیاری از اون خطوط نامرئی رسم بشه. (فقط برای اینکه طرز تفکر اینگونه طراحی کردن رو متوجه بشید) برای بزرگ شدن تصاویر کلیک کنید.

www.smalltransport.com    www.suspiremedia.co.uk
www.kurier.at   www.avalonstar.com

اگر تصاویر بالا رو بدون اون خطوط نگاه کرده باشید شاید به هیچ وجه متوجه این نشید که همه عناصر ها مثلا از چپ و راست در یک راستا هستن. در حقیقت این خطوط فرضی نوعی تعادل و هموزنی رو در طرح ایجاد می کنه که یکی از شاخص های اصلی و مهم زیبایی یک صفحه است.

پیشنهاد می کنم برای خوب درک کردن این موضوع یک صفحه وب رو بدون کاربرد اجزا گرافیکی و عناصر زمینه دار و رنگی و بدون هیچ حاشیه ای (border) ایجاد کنید. یادتون باشه به هموزنی و تعادل نواحی مختلف صفحه توجه کنید و تنها مجازید از متن استفاده کنید.

+ اصل این مقاله را می توانید در اینجا بخوانید.

دسته: طراحی وب | نویسنده: مرتضی الوانی
  1. 2 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

  1. 1

    Pooria


    darbare poste ghabli 3230 bekhar infared dare! ;)

    May 26, 2006 at 11:20 am

  2. 2

    نبی


    این موضوع فکر نمیکردم تا این حد مهم باشه ولی ناخواسته همیشه بهش توجه داشتم و در فتوشاپ سعی میکردم با خصوصی فرضی، تیبل های مختلف رو در یک راستا قرار بدم و …
    اما اغلب پیش میاد که ناچاراً این قانون رو نقض میکنم. یعنی مجبور میشم یه تیبل رو از راستا حتی به اندازه چند پیکسل خارج کنم و این کار رو برای زیبایی بیشتر انجام میدم…

    February 8, 2007 at 1:58 pm