بازاریابی و مدرنیسم

June 13, 2005 at 06:51 am

گمان نمی کردم جستجو برای کانالی در زمینه بازاریابی در میان طیف گسترده ایی از فرکانس ها تا این حد وقت گیر باشد. جدای از آن یافته ها به همه چیز شباهت داشت الا بازاریابی و مسائل مربوطه!

Thane Xpress Shop نام یکی از آن هاست که در 24 ساعت شبانه روز از ماهواره نایل ست برنامه پخش می کند. کانالی دیگر با نام Orbit که گویا از عرب ست پخش می شود و مربوط به عربستان صعودی است قسمت گسترده ایی از برنامه های خود را به برنامه ای تحت نام Arabian Shopping Network اختصاص داده است که معرفی کالاهای همان کانال Thane Xpress Shop است اما به زبان عربی!

عمده محصولات تبلیغاتی مربوط به وسایل آرایشی و بهداشتی است. به کسانی که در جستجوی راه های لاغری، بدن سازی از نوع پیشرفته، زیبایی صورت و در کل روش های خوشگل شدن هستند توصیه می کنم سری به آن بزنند. نگران خرید محصولات هم نباشید، خوشبختانه اکثرا محصولات در ایران هم نمایندگی فروش دارند ( من فقط نام الاحواز و طهران را در لیست برای ایران دیدم) گوینده برنامه ( فی الشبکه اوربت) در انتها با لهجه غلیظ عربی شماره تلفن ها را اعلام می کند و نعره می زند “اتصل الان” تنها قلم و کاغذ داشته باشید. اگر هم نبود غمی نیست چون ده بیست بار دیگر تکرار خواهد کرد که شما حفظ شوید.

نکته ظریف و قابل توجه، روش های تبلیغ محصولات رنگارنگی است که اکثرا توسط کمپانی های امریکا یی روانه ی بازارهای فروش شده است. مجریان این برنامه آن چنان شهر فرنگی از کالاهای تجملی برپا کرده اند که مخاطبان را کاملا مفتون خویش می نمایند. در اثنای معرفی کالا با برخی از استفاده کنندگان گفتگو و نظرشان در مورد محصول بیان می شود، جالب اینجاست که نحوه استعمال بدون هیچ کم و کاستی نمایش داده می شود. فی المثل ( تاحدودی بالای 18 سال). گویا کارگردان این مجموعه به نحو احسن توانسته است خواسته های عرضه کنندگان کالا را بر آورده سازد. بله، متاسفانه مدرنیزه شدن مارکتینگ یعنی این!

حال خودتان قضاوت کنید که تا چه حد توانسته اند محصولات خود را در نظر ما بهترین جلوه داده و روحیه تنوع طلبی و مدگرایی را ترویج دهند. من بخت برگشته برای آنکه دو، سه کلمه ایی از بازاریابی را که آموخته بودم در ذهنم مرور کنم و با واژه های انگلیسی مرتبط با بازاریابی و اقتصاد در تعاریف کمی آشنا شوم، چه ها که ندیدم!
پی نوشت: نمی دونم چرا این پست همن جوری رفته بود رو حالت Private ! شرمنده !

دسته: مطالب روزمره | نویسنده: مرتضی الوانی
  1. 4 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

  1. 1

    میلاد قیصری


    کلی حال نمودیم!
    آقای الوانی موفق باشید.
    یا حق

    June 14, 2005 at 3:29 pm

  2. 2

    بریر حسینی سعادت


    سلام.
    خوبید؟
    حاضر به تبادل لینک برای بار دوم هستید؟
    به نظر میرسه لینک ما رو شما پاک کردید!

    June 17, 2005 at 4:21 am

  3. 3

    amir


    از وبلاگ ما هم دیدن کن
    خداحافظ

    June 22, 2005 at 8:06 pm

  4. 4

    HOSSEIN


    سلام.از اطلاعاتی که در اختیارم قرار دادید.ممنون

    February 24, 2006 at 10:53 am