تصاویر در طراحی وب ( بخش دوم )

February 13, 2005 at 03:10 pm

در ادامه مقاله قبل قصد داریم به بررسی ویژگی فرمت های دیگر تصاویر از جمله JPEG و PNG بپردازیم . فرمت JPEG :
قالب دیگر تصویر كه در وب متداول است JPEG است و پسوند فایل آن jpeg یا jpg می باشد . JPEG مخفف Joint Photographic Experts Group است كه نام انجمنی می باشد كه این اسم استاندارد را نوشته است . این قالب تصویر با اتلاف ( Lossy ) است كه جهت فشرده سازی تصاویر فتوگرافیی كه ممكن است شامل هزاران یا حتی میلیون ها رنگ یا سایه ی خاكستری باشند طراحی شده است .
به دلیل اینكه jpeg یك قالب تصویر با اتلاف است ، تعادلی بین كیفیت تصویر و اندازه ی فایل برقرار می شود . با وجود اینكه قالب jpeg تصاویر رنگی با كیفیت بالای 24 بیت را نسبت به GIF در فضای كوچكتر ذخیره می كنند ، ذخیره كردن دیسك های با ارزش در وب باعث حفظ فضای گران بهای دیسك و زمان بارگذاری كمتری خواهد شد . نمونه ایی از كیفیت در مقابل تعادل بین اندازه فایل در JPEG در اینجا نشان داده شده است . با كمی صرفنظر از كیفیت می توان به حجم بالاتری از دیسك دست یافت .
ممكن است كه قالب JPEG تصاویر عكسبرداری شده را به خوبی فشرده كند ، اما این كار برای خط كشی ها ، زمینه هایی با تصاویر رنگی ، یا متن ها مناسب نیست . در اینجا می توانید اندازه های دوفایل JPEG و GIF را باهم مقایسه كنید . اما انتخاب بین این دو خلی ساده است . عكس ها را با JPEG و شكل ها را با GIF نمایش دهید .
شواهدی وجود دارد كه نشان می دهد ، سازندگان صفحات ممكن است بخواهند یك عكس را به قالب GIF جهت استفاده از ویژگی های آن تغییر بدهند ، زیرا تصاویر jpeg از انیمیشن یا هیچگونه شفافیتی پشتیبانی نمی كنند . با وجود این تصاویر jpeg از یك ویژگی شبیه به عمل ظهور در تصویر به صورت بافتی در GIF در قالبی به نام JPEG پی رونده یا همان Progressive JPEG پشتیبانی می كنند . این مدل از وضوح تصویر در سطح پایین شروع به آشكار شدن می كند تا در سطح بالا ، و همچنین از مات و كدر بودن به طرف واضح بودن می رود .

در آخر ، بعضی از طراحان از این حقیقت آگاه هستند كه از آنجایی كه تصاویر jpeg خیلی زیاد فشرده می شوند . زمان صرف شد برای باز كردن تصویر یا فایل می تواند یك عامل مهم باشد . با وجود كامپیوتر های پرقدرت تر و خط های پرسرعت تری كه این روز ها وجود دارد ( البته ما ها كه هوز دومیش رو به طور رسمی نداریم ) ، زمان باز كردن یك فایل jpeg خیلی وقت ها مشكل ایجاد نمی كند . اگر یك JPEG بی اندازه بزرگ بسازید و ان را به شدت فشرده كنید ، متوجه تاخیر خواهید شد . البته اگر از یك GIF استفاده كرده باشید ، تصویری بدتر كه ممكن است همان اندازه را هم داشته باشد خواهید داشت .

  • مشخصات و ویژگی های فرمت PNG :
  • قالب گرافیك قابل حمل شبكه ( PNG ) یكی از قالب های آشكاری است كه تمام ویژگی های GIF را به علاوه چندین ویژگی دیگر به همراه دارد . اول اینكه ، الگوریتم فشرده سازی png تا اندازه ایی بهتر از فشرده سازی gif به نظر می آید . اما تنها این مساله باعث نمی شود كه از تصاور gif دست بكشیم ، مشكلات سازگاری مرور گرها هنوز باعث درد سر قالب است . png تا اندازه كمی نمایش تصویر به صورت بافتی یا مشبك را نیز بهبود می بخشد .

    تصاویر PNG مانع رنگ هشت بیتی كه در تصاویر gif به طور عادی وجود داشت را شكسته است ، اما با وجود درجه ی فشرده سازیی كه در png های امروزی موجود است عاقلانه به نظر نمی رسد كه فایل png را در همه ی حالات نسبت به Jpeg ترجیح دهیم . از امكانات چشمگیری كه در مورد تصاویر PNG وجود دارد ، شفاف سازی بهبود یافته را می توان نام برد . فایل های PNG بیشتر از انكه بخواهند محدود به تنها یك رنگ برای ماسك های شفافیت باشند ، می توانند تا 256 رنگ در یك ماسك استفاده كنند . بنابراین آن ها لبه های شفاف خود را صاف و اثرات سایه را از بین می برند .

    یكی دیگر از مشكلاتی كه PNG به وجود می آورد ، تغییر رنگ آشكار در تصاویری است كه در سیستمی با یك گاما یا مقدار درخشندگی ساخته می شوند و سپس در سیستمی با مقدار گامای متفاوتی نمایش داده می شوند . در این شكل توجه كنید كه چگونه تصاویر در مقادیر گامای متفاوت ، شبیه به هم به نظر نمی رسند . PNG از این مساله اجتناب می كند . در نهایت ، PNG تصویر متحرك را از طریق MNG پشتیبانی می كند ، كه چیزی است كه در تصویرهای متحرك GIF دیده می شود .

    با وجود تمام این امكانات بزرگ ، تعجب بر انگیز است كه چرا PNG به صورت آنلاین خیلی متداول نیست . دلیل اصلی این است كه فروشندگان مرورگرها هنوز به طور پیوسته تصاویر PNG را پشتیبانی نمی كنند . حتی وقتی كه فرمت تصویر پشتیبانی می شود ، بسیاری از امكانات مانند شفافیت به طور كامل پیاده سازی نمی شوند . در حقیقت ، هیچ مرورگری به غیر از موزیلا 1 و به بعد تصویر PNG را به طور كامل پشتیبانی نمی كند كه بر روی این قالب تكیه كند . بنابراین به طراحان وب هشدار داده شده است كه از به كار بردن PNG اجتناب كنند مگر این كه مرروگرهای حساس به آن را به كار برند .

    اگر چه این بحث ظاهرا به پایان رسید اما فرمت های تصویری دیگری از جمله فلش ، BMP ، XPM و … وجود داره اما چون فعلا حس و حالش نیست و خیلی كمتر در طراحی به كار می رن از شرح اونا خودداری می كنم و اگر در آینده لازم بود مطرح خواهد شد . منبع : كتاب جناب توماس پاول ترجمه ی آقای احمد شیدا

    دسته: طراحی وب | نویسنده: مرتضی الوانی
    1. 8 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

    1. 1

      hamed


      روش گذاشتن عضویت خبر نامه برای اطلاع از جدید شدن سایت رو بگوویید

      February 13, 2005 at 4:50 pm

    2. 2

      گناهكار


      بروبكس لينوكس باز بيشتر با png حال ميكنن !

      February 13, 2005 at 6:57 pm

    3. 3

      omid arab


      agha khodeto moarefi mikardi matalebet jalebe link matalebto zoodtar mizashtim

      February 13, 2005 at 8:10 pm

    4. 4

      hamed


      اقا چه طوری می شه وقتی در سایت یکی کامنت می زاره بعد یکی دیگه همون جا کامنت می زاره به اون قبلی یه میل بره مثل اینجا

      February 13, 2005 at 9:04 pm

    5. 5

      hamed


      سلام
      لینکی که باید برای سایت گذاشت که کل چیز های نوشته شده در کل wordpress رو نشون بده چی است این cat=all همه رو نشون نمی دهد می خوام از اولین روزی مه نوشتم تا اخرین روز نشان دهد

      February 14, 2005 at 12:08 pm

    6. 6

      hamed


      جواب نبود

      February 15, 2005 at 1:47 pm

    7. 7

      سعید


      لطفا درباره پسوند های ساخت فرمتهای نرم افزار
      پریمیر برای بنده ارسل نمایید .

      April 2, 2005 at 11:48 pm

    8. 8

      نگار


      لطفا در مورد بكار بردن فلش در طراحي وب برام توضيح بدين ممنون از شما

      January 28, 2007 at 1:01 pm