فناوری های هسته وب : مرورگر

February 10, 2005 at 03:25 pm

همان گونه كه در پست قبل اشاره شد ، چون در نظر داریم به صورت جامع و كامل به آموزش طراحی پایه صفحات وب بپردازیم ، ابتدا مقدماتی لازم است . بنابراین اگر از ساده بودن مطالب در ابتدای كار ناراضی هستید اندكی صبر كنید .
با وجودی كه عنصر انسانی ممكن است بحرانی ترین جنبه ارتباط مبتنی بر وب باشد ، طراحی موثر وب نیز فوق العاده به اجرای فنی صحیح وابسته است . اگر سایتی به صورت ضعیف ساخته شود یا دارای ایراد باشد ، ممكن است بازدیدكنندگان متوجه پیغام یا عملكرد آن نشوند . برای برتری داشتن در طراحی وب ، تمرین كنندگان باید شناخت كاملی از عناصر رسانه وب داشته باشند .

در ابتدای كار به بررسی فناوری های هسته وب می پردازیم كه می تواند شامل : مرورگرهای وب ، زبان های نشانه گذاری ( Markup Language ) ، فناوری های شیوه نامه ( Style Sheet ) و فناوری های برنامه نویسی باشد . حال به بررسی مرورگرهای وب كه نقش مهمی در طراحی دارد می پردازیم و سایر عوامل انشا الله در پست های آینده مطرح خواهند شد .

browser

مرورگر وب تفسیر كننده ی سایت های ماست. دانستن مرورگر وبی كه پشتیبانی می شود و توانایی های آن از اهمیت بالایی برخوردار است . دو مرورگری كه در این زمان از بقیه رایج تر است عبارت اند از : مایكروسافت اینترنت اكسپلرر ( كه شامل اكثریت مرورگرهای كاربران می شود ) و نت اسكیپ كامیونیكیتور ( ناویگیتور ). با وجودی كه این دو مرورگر اكثر كاربرانی كه دسترسی به سایت های وب عمومی دارند را پوشش می دهند ، ولی انواع بیشماری از مرورگرها در حال استفاده هستند .

شكل های دقیق مرورگرها در وب سایت های عمومی به طور مستمر تغییر می كند و توسط چندین سایت به همراه سایت های مروط به مرورگر مانند این پیگیری و دنبال می شود . بنابراین بهتر است از شكل های منتشر شده از مرورگرها آگاه و مطلع باشید ! استفاده واقعی از مرورگر را در سایت خود دنبال كنید .

نكته بعدی كه باید در نظر داشته باشید این است كه از چه مرورگرهایی باید آگاهی داشته باشید . این كار مستلزم آن است كه مرورگرهای استفاده شده توسط افراد استفاده كننده از سایت را بشناسید ، پس فایل های ثبت وقایع خود را نگاه كنید . در كل سایت های عمومی باید تا حد امكان مرورگرها را در نظر بگیرند ، طراحان باید از خانواده ی مرورگرها كه در زیر آمده است آگاه باشند .

مرورگرهای مفید جهت آزمایش كردن :

Internet Explorer : سه نگارش آخر این مرورگر عمومی را داشته باشید . توجه كنید كه این كار ممكن است نیاز به داشتن چندین سیستم یا گزینه های بوت داشته باشد تا نگارش های متعدد اكسپلرر را اجرا كند .

NetScape : با چنین تعداد زیادی از نگارش های مرورگر ، از آخرین نگارش هر كدام از نمونه ها ی اصلی استفاده كنید: 2.x , 3.x , 4.x , 4.5 , 4.6 , 4.7 , 6 , 6.1 , 6.2

Mozilla : مرورگر پشت صحنه ی پروژه ی نت اسكیپ كه مرورگر نسل 6.x را می سازد همیشه باید به عنوان یك پیش نمایش از آنچه به زودی خواهد آمد و همچنین برای تست استانداردهای وب مورد ، تبعیت قرار گیرد .

Opera : این مرورگر سریع و مطابق استانداردهای خیلی عمومی می شود و ممكن است گزینه ی سوم محكمی برای بعضی كاربران باشد .

America Online : به تنهایی یك مرورگر وب نیست ، ولی استفاده از مرورگر وب تحت AOL و AOL TV غالبا بسیار مشكل زاست . تولید كنندگان باید به سایت های عمومی تحت AOL با دقت زیاد نگاه كنند .

Lynx : تست كردن Lynx كه یك مرورگر فقط متنی است ، مفید است تا بفهمید كه یك صفحه بدون گرافیك چگونه نمایش داده می شود .

Amaya : یك مرورگر واقعی برای كاربران نیست ، ولی مرورگر تست W3C است كه اغلب امكانات مربوط به استانداردهای مورد علاقه را قبل از مرورگرهای تجاری پیاده سازی می كند . برای تجربه ی مشخصات مفید است . از تست واقعی با آن اجتناب كنید .

با داشتن تعداد مرورگرهای موجود و تفاوت های آشكاری كه در تست كردن پیكربندی ها بسیار متفاوت در نظر گرفته شده است تا فقط مطمئن شویم كه یك سایت تحت محیط های با دیدگاه مشترك ، خوب دیده می شود ، بعضی ایجاد كنندگان تصمیم به نوشتن برای یك نگارش مرورگر خاص می گیرند یا نشان می دهند كه یك مرورگر بخصوص ترجیحا بهتر است .

بسیاری از سایت ها كه این كار را انجام می دهند یك نشانه از آن مرورگر را روی سایت به نمایش می گذارند . اگر مرورگر بخصوصی نیاز باشد ، آن را روی صفحه خانگی مانند بسیاری از سایت ها با سر و صدا جار نزنید . این عمل به سادگی اعلام می كند كه تولید انحصاری انجام می دهید. منبع : كتاب جناب توماس پاول ترجمه ی آقای احمد شیدا

دسته: طراحی وب | نویسنده: مرتضی الوانی
  1. 5 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

  1. 1

    SepehЯ


    دسست درد نکنه مرتضی جان …:.. نت اسکیپ 7.2 شم هسس.:..متنفرم ازش:..
    من حاليم ني! فقط فاير فاکس :.:wink:

    February 10, 2005 at 3:54 pm

  2. 2

    bache certegh


    سلام اقا مرتضی
    اگه کتاب php تو دست و بالت هست یه ندا بده تا بیام در خونه بگیرمش . قالب وبلاگتم قشنگه … افرین:lol::lol:

    February 10, 2005 at 9:38 pm

  3. 3

    kamran


    سلام من دو باره مزاحم شدم بگم که تمام کارهایی که گفتید کردم نمیدونم چرا به این آدرس میرم این طوری میشه
    http://mystudio.freestarthost.com/wp-admin/install.php

    February 10, 2005 at 9:46 pm

  4. 4

    kamran


    دوباره سلام
    اگه به این آدرس برید میبینید من چه کار کردم
    http://mystudio.freestarthost.com/pishboard/555.htm
    :shock::roll:ممنون خداحافظ

    February 10, 2005 at 9:58 pm

  5. 5

    الوان


    دوست محترم پاسخ به ايميل شما ارسال شد :wink:

    February 11, 2005 at 1:22 am