فاصله گذاری استاندارد بین خطوط

April 1, 2005 at 03:12 pm

فاصله گذاری بین خطوط ( Line Spacing ) یا فاصله دو خط کرسی ( Leading ) واژه ای است برای فضای بین خط های متن. هدف از فاصله گذاری خط معمولا ایجاد فاصله بین خطوط نوشتاری است به نحوی که برای خواننده دنبال کردن خطی که در آن قرار دارد آسان تر شود. متن نرمال HTML اغلب در همان حالتی که مرورگر مشخص می کند نمایش داده می شود، که معمولا به فاصله گذاری خط نزدیک است. اگر بخواهیم فاصله خطوط را از هم بیشتر کنیم، باید به صورت دستی برچسب <br/> را در آخر هر خط بیاوریم.

جدا از اینکه این شیوه خسته کننده است بلکه زمانی که کاربری صفحه نمایش را کوچکتر از بزرگترین خط می کند باز هم متن را خراب می کند. این کار طرح را از بین می برد مگر اینکه متن به وسیله ی یک سلول جدول با عرضی مشخص محدود شود. حتی اگر کاربر اندازه ی قلم پیش فرض را تغییر دهد، تمام فاصله گذاری ها از بین خواهد رفت.

CSS برای پشتیبانی و تنظیم فاصله گذاری بین خطوط از صفت line-hight استفاده می کند. مقدار ارتفاع خط می تواند در شکل های مختلف تعیین شود، اما غالبا به نقطه (pt)، پیکسل (px)، یا مقادیر نسبی مانند درصد نوشته می شود. ما می توانیم line-hight را برای کل حجم یک سند یا نواحی انتخاب شده یک متن به کار ببریم.

حساب سرانگشتی کلی چاپ این است که اندازه ی فاصله ی خطوط را بین یک سوم تا یک دوم بالای اندازه ی تایپ تنظیم کنند. بنابراین در صورتی که از قلم 12pt استفاده می کنید line-hight را برای 18pt یا مقادیری بیشتر به کار برید. اگر سایز نرمال قلم را نمی دانید آسان تر است که آن ها را برابر 2.5 ex مقدار دهی کنید ( لازم به ذکر است که 1 ex برابر است با ارتفاع x قلم معمولی )، ارتفاع x در بعضی سبک های حروف (Typeface)، مخصوصا قلم های sans-serif مانند Arial یا Helvetica زیاد است لذا نیاز به فاصله گذاری بیشتری برای.

اگر بدانید خواندن متن آنلاین چقدر سخت است ترجیح می دهید از یک line-hight با 2em یا 200% استفاده کنید. اگر در نظر دارید که از خطوط طولانی استفاده کنید باید line-hight را برای بهبود خوانا بودن متن افزایش دهید.

پی نوشت: مبدا کلمه Leading این حقیقت است که در زمان تایپ یا حروفچینی قدیمی، اپراتور میله های کوچکی از سرب را بین خطوط قرار می داد تا بتواند بین آن ها فاصله ایجاد کند. منبع: کتاب جناب توماس پاول

دسته: سی اس اس | نویسنده: مرتضی الوانی
  1. 7 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

  1. 1

    گناهكار


    جون من برو اين كتابه رو ترجمه كن هم خودتو راحت كن هم ما رو !
    آخه بابا يه چيزه ديگه… از يه منبع ديگه…
    كشتيمون !

    April 1, 2005 at 3:46 pm

  2. 2

    الوان


    به روی چشم گناهکار عزیز .
    اخه می دونی چیه ؟ من از این کتابه خیلی خوشم اومده :wink:

    April 1, 2005 at 4:18 pm

  3. 3

    میلاد قیصری


    با سلام خیلی جالب بود حالا یه تیکه واست میرم چون فکر میکنم یه کم ربط به پسست داره.
    A Point has a fixed size of one seventy-seceond of an inch, while a pica is one sixth of an inch.
    ببخشید دیگه اینجا جای اینکار نبود.
    موفق باشید.

    April 2, 2005 at 1:45 pm

  4. 4

    Anonymous


    May 30, 2005 at 12:49 pm

  5. 5

    نگین یونگی


    سلااااااااااااااام ممنون من واقعا تو این قسمت ها توی قالب وبم به مشکل میخوردم
    من احساس میکنم که :
    وبلاگ نویسان از این به عنوان یه کلک استفاده میکنند که در صورت تغییر قالبی که نوشتن قالب با مشکل جدی برخورد کنه مثلا قسمت مهمی از سایت رو این طوری مینویسند و ادرس سایت خودشونو اونجا میزارن تا یه کسی که بلد نیست سایتش کلا بره روی هوااااااااااا این مردم ازری نیست؟؟؟!!!!!!!!!
    سایت من طوریه که باید عوض بشه تا به درد بخوره و همه بفهمن سایت چه سایتیه

    November 18, 2010 at 10:53 pm

  6. 6

    حمیدرضا


    دستتون درد نکنه خیلی بدردم خورد دنبالش بودم

    February 11, 2012 at 1:40 pm

  7. 7

    parya


    واقعا ممنونم…. کلی بهم کمک کردین…

    May 25, 2013 at 11:31 pm