کاربرد های احتمالی رنگ در CSS3

March 28, 2005 at 01:15 am

در مطالعه کتاب جناب توماس به نکته ی جالبی برخورد کردم ، نویسنده در این باره می گوید: با وجودی که هنوز مطمئن نیستیم مرورگرها در خصوصیات CSS3 آینده چه چیزی را پشتیبانی می کنند ، اما برخی از جنبه های پشتیبانی رنگ برای اشاره به موارد ممکن آینده به طور خلاصه آمده است .

اول اینکه CSS3 امکان هماهنگ شدن با اجزا را به نقاط تیره می دهد. این کار می تواند از طریق هماهنگ کردن خصوصیات یک رنگ اصلاح شده که با rgba نشان داده می شود و آلفا را به عنوان مقدار چهارم اضافه می کند باشد. در ضمن این آلفا می تواند بین 0.0 تا 1.0 تغییر کند .

یک نوع پیشرفت دیگر که درآن معرفی شده است، توانایی مرتب کردن رنگ در قالب HSL است. این رنگ ها به صورت سه تایی مشخص می شوند ( سایه، اشباع، روشنی ). سایه به صورت گوشه ای از چرخه رنگ، جایی که قرمز 0 یا 360، سبز 120، آبی 240 و دیگر رنگ ها بین این ارقام هستند ظاهر می شود. اشباع به صورت درصد بیان می شود. بنابراین 0 درصد اشباع ندارد یا سایه ایی از رنگ خاکستری است، در حالی که 100 کاملا اشباع شده از سایه می باشد. روشنی هم به صورت مقدار درصدی نشان داده می شود، که روشنی 100 درصد به رنگ سفید و روشنی 0 به رنگ سیاه ظاهر می شود .

با وجوی که به نظر می رسد راه دیگری برای تعیین رنگ وجود دارد، اما تعیین رنگ HSL در جهت تنظیم رنگ ها شهودی تر است و به طور کلی خلق تنوعی از رنگ ها با ثابت نگه داشتن سایه و تنظیم کردن درجه اشباع و ته رنگ با این روش آسان تر به نظر می آید. رنگ های HSL، شبیه خصوصیات رنگ RGB، به موجب سیستم CSS3 مقدار آلفا را پشتیبانی می کنند و به وسیله HSLA اندازه گیری می شوند.

در نهایت CSS3 خصوصیاتی شبیه به نمای رنگی معرفی می کند، که خصوصیات نمای رنگی یک ICC ( International Color Consortium ) را جایز می شمرد. توانایی بهبود در نمایش مجدد رنگ در مرورگرها مدت هاست که در شرف وقوع است. چالش واقعی که با رنگ در وب می بینیم این است که با چنین تنوع وسیعی از دیدگاه های در حال وقوع، اگر دقت نکنیم، تفاوت بین اینکه چه رنگ هایی را تعیین می کنیم و چه رنگ هایی واقعا نمایش داده می شوند بسیار بزرگ است .

دسته: سی اس اس | نویسنده: مرتضی الوانی
  1. 4 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

  1. 1

    rahim


    بازم سلام
    کارت درسته رفیق
    راستی یه کتاب میخوام راجع به آموزش css

    اگه داری یه ندا بده

    March 28, 2005 at 9:52 am

  2. 2

    sutiman


    یه ادیتور خوب واسه ورد پرس میخوام.شما چیزی سراغ داری؟
    با این امکانات:
    خندانک داشته باشه-اندازه عکس رو تو همون ادیتور بشه کوچیک و بزرگ کرد.

    March 30, 2005 at 6:17 am

  3. 3

    الوان


    والا به نظرم ادیتور Html Area بد نیست . اما اینکه خندانک داشته باشه . خودتون باید با یه پلاگین جدا بهش بسط بدین .
    البته FCKEditor هم بدک نیست .

    March 30, 2005 at 9:28 am

  4. 4

    برير حسيني سعادت .مدیریت سایت کرانه


    سلام
    خوبین؟
    سایت جالبی دارید. خیلی پر محتوا و زیباست.
    خسته نباشید.
    میخواستم بدونم شما با سایت ما تبادل لینک میکنید یا خیر؟
    حتما به ما اطلاع بدید. ممنون میشم. بای:razz::grin:

    April 1, 2005 at 5:35 am