استفاده از قلم های قابل دریافت از اینترنت

February 24, 2005 at 09:11 pm

در HTML قدیمی و حتی CSS اصلی ، انتخاب قلم بر روی وب بسیار محدود شده است . طراحان غالبا به قرار دادن متن درون فرم تصویری متوسل می شوند تا بتوانند یك قلم غیر استاندارد را در صفحه استفاده كنند . ولی این راه حل بهینه نیست . خوشبختانه ، فروشنده های عمده مرورگرها شروع به پشتیبانی از قلم های قابل دریافت یا به اصطلاح Downloadable Font از اینترنت كرده اند .

Open type

راه حل مایكروسافت Open Type نامیده می شود و از نگارش 4 در اینترنت اكسپلرر ساخته شده است . مرورگرهای نت اسكیپ 4.x از فناوری قلم معمولی به صورت بومی استفاده كردند . متاسفانه مرورگرهای اپرا ، 6.7 نت اسكیپ و موزیلا 1 قلم های قابل دریافت از اینترنت را در بر نمی گیرند ، بنابراین استفاده از قلم در پلت فرم های مختلف می تواند دشوار باشد .

فناوری مایكروسافت تنها روش معقول برای گذاشتن قلم ها در صفحه وب است . برای اضافه كردن یك قلم ، اول باید با استفاده از عنصر <font> یا قوانین شیوه نامه كه قلم هایی متعلق به شما را نصب می كند یك صفحه بسازید . وقتی صفحه تان را ساختید ، در مورد اینكه آیا كاربر نهایی قلم نصب شده دارد یا خیر نگران نباشید ، زیرا خودش از اینترنت دریافت خواهد شد .

سپس از Microsofts Web Embedding Font Tool (WEFT) كه در اینجا در دسترس است برای تحلیل كاربرد قلم بر روی صفحه استفاده كنید . این برنامه باید یك فایل .eot كه شامل قلم های جایگزین شده می باشد را ایجاد كند . سپس ، اطلاعات استفاده از قلم را به صفحه و به شكل قوانین CSS كه در CSS2 به طور اساسی تعریف شده اند اضافه كنید ، همان گونه كه در زیر نشان داده شده است :

<style type="text/css">
@font-face {
font-family: Ransom;
font-style: normal;
font-weight: normal;
src: url(fonts/ransom.eot);
}
.special {
font-family: Ransom;
color: #009900;
font-size: 28pt;
}
</style>

به مثال توجه كنید كه چگونه انتخابگر @font-face به شما اجازه ی آوردن هر تعداد قلم را به درون صفحه می دهد . شاید تعریف راهنمای قلم ها درون وب سایت شما برای ذخیره كردن فایل های قلم مفید و موثر باشد ، شبیه ذخیره فایل های تصویری برای استفاده در سایت . هم چنین توجه كنید كه چگونه می توانید از قوانین معمولی شیوه نامه نظیر class در كنار برچسب <font> معمولی استفاده كنید :

<font face="Ransom" size="+6">Example Ransom Note Font</font>
<br/>
<span class="special">This is also in ransom</span>

برای كسب اطلاعات بیشتر در مورد قلم ها ی نهفته شده در اینترنت اكسپلرر و اتصال به ابزار ایجاد كننده فایل قلم مانند WEFT ( ابزار قلم گنجانده شده در وب ) می توانید سایت Microsoft Typography را ببینید . با وجودی كه فناوری قلم قابل دریافت از اینترنت در حال بهبود و پیشرفت است ، ولی باید مواظب سازگاری مرورگرها باشید .

با وجود این حقیقت كه CSS2 مانند اینترنت اكسپلرر از یك نحو استفاده می كند ، اما همه نگارش های اینترنت اكسپلرر در پلت فرم های مختلف نمی توانند از این فناوری پشتیبانی كنند و حتی اگر به دقت انجام شده باشد ، ممكن است گاهگاهی بعضی چشمك زدن های ضعیف صفحه اتفاق بیفتد ، یا متن نتواند با تصاویر و رنگ های پس زمینه به درستی كار كند .

به محض تكمیل شدن ، فناوری قلم قابل دریافت از اینترنت به شدت استفاده از تایپ در وب را تغییر می دهد و كاربران را قادر به ایجاد صفحات زیبا و نیز استفاده از انواع قلم بازنویسی شده می كند . منبع : كتاب جناب توماس پاول ترجمه ی آقای احمد شیدا

دسته: طراحی وب | نویسنده: مرتضی الوانی
  1. 4 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

  1. 1

    محسن


    خیلی جالب بود :) جدید بود واسم.

    February 24, 2005 at 11:29 pm

  2. 2

    masood


    دوست و همشهری شهر عشق سلام.ممنون از این که به وبلاگ من سرزدید.وبلاگ جالب و پر محتوایی دارید.شاد باشید

    February 26, 2005 at 11:49 am

  3. 3

    Moshtaghi.ir » Blog Archive » بکارگیری ویژگی‌های CSS3 در طراحی وب


    […] [+] اطلاعات بیشتر راجع به قلم‌های قابل دانلود در الوان وب اگرچه CSS3 کماکان در حال توسعه است، اما با اینحال توسط برخی مرورگرها پشتیبانی می‌شود. مرورگر Safari در خصوص پشتیبانی از این ویژگی‌های جدید بسیار خوب عمل کرده، اما متاسفانه با وجود اینکه مرورگر با کیفیتی می‌باشد ،کاربران کمی از آن استفاده می‌کنند. اما کاربران آن روز بروز در حال افزایش هستند. در سمت دیگر Firefox کاربران زیادی را به خود مشغول کرده. این مرورگر در نسخه ۳.۱ خود اکثر این ویژگی‌ها را پشتیبانی می‌کند و اقلب کاربران آن نیز مرورگر خود را بروز می‌کنند و به زودی بسیاری از کاربران وب می‌توانند از این شیوه استایل دهی پشتیبانی کنند. Google Chrome هم که همین اواخر منتشر شده است و پشتیبانی نسبتاْ خوبی را آغاز کرده. […]

    January 17, 2009 at 7:11 pm

  4. 4

    محمد


    خیلی خیلی دست درد نکنه خیلی کمکم نرد

    August 18, 2010 at 11:04 am