ساخت لینکدونی با CakePHP (بخش دوم)

October 23, 2008 at 01:13 am

پیش نیاز: ساخت لینکدونی با CakePHP (بخش اول)
در پست قبل تا ساخت پایگاه‌ داده و مقداردهی فایل database.php بمنظور ارتباط با MySQL پیش رفتیم. حال یک جدول بنام links با شش فیلد زیر در دیتابیس linkdump که قبلاً ساخته‌ایم ایجاد می‌کنیم. همچنین جهت تست دو لینک اضافه می‌کنیم:

/* First, create our links table: */
CREATE TABLE links (
id INT UNSIGNED AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY,
url VARCHAR(255),
title VARCHAR(255),
body TEXT,
created DATETIME DEFAULT NULL,
modified DATETIME DEFAULT NULL
);
/* Then insert some links for testing: */
INSERT INTO links (url, title, body, created) VALUES
('http://alvanweb.com', 'Alvanweb', 'All about web design and progrmming', NOW()),
('http://cakephp.org', 'CakePHP', 'The rapid development php framework', NOW());

نام‌ جدول و ستون‌ها اختیاری نیستند! اگر از قواعد نامگذاری جداول و کلاس‌های کیک پیروی کنید خواهید توانست از مزایای توابع توکار کیک بدون پیکر‌بندی براحتی استفاده کنید. کیک تا انجا انعطاف پذیر است که حتی با وجود عدم تطابق با طرح‌های پیشفرض می‌توانید آن را سفارشی کنید اما استفاده از قواعد در صرفه‌جویی زمان موثر است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این قواعد نامگذاری اینجا را ببینید. اما همین اندازه کافی است که بدانید جدول links بطور خودکار به مدلی بنام link اشاره دارد و همچنین فیلدهای created و modified بطور منطقی و خودکار توسط کیک مدیریت می‌شوند.

ایجاد یک مدل

به سراغ کدنویسی کیک می‌رویم. اولین فایلی که باید ایجاد کنیم یک مدل برای لینک‌ها است. به زبان ساده بگویم مدل در واقع نان و کره‌ی یک برنامه نوشته شده با کیک است. با ایجاد یک مدل با دیتابیس ارتباط برقرار کرده‌ایم. در ابتدا پایه کد را می‌نویسیم سپس اعمالی نظیر نمایش، افزودن، ویرایش و حذف لینک را اضافه خواهیم کرد.

کلاسی که به عنوان مدل تعریف می‌شود در app/models قرار می‌گیرد و محتویات فایلی که در app/models/link.php ذخیره خواهد شد بصورت زیر است:

<?php
class Link extends AppModel {
   var $name = 'Link';
}
?>

یادتان نرود قواعد نامگذاری در کیک بسیار مهم است. با نامیدن مدل بنام Link کیک بطور خودکار می‌تواند تشخیص دهد که این مدل توسط کنترلری بنام LinksController بکار گرفته خواهد شد و با جدولی بنام links در دیتابیس در ارتباط است.

اگر کیک نتواند فایلی مطابق با مدل در app/models بیابد، بطور داینامیک یک آبجکت مدل ایجاد می‌کند. این همچنین به این معناست که اگر بطور تصادفی نام فایل مدل را اشتباه تایپ کنید (مثلا بجای link.php نام فایل links.php شود) کیک هیچ کدام از تنظیمات شما را لحاظ نمی کند و در عوض مقادیر پیشفرض خودش را جانشین خواهد کرد.

ایجاد یک کنترل‌کننده

در این مرحله برای لینک هایمان یک کنترلر ایجاد می‌کنیم. کنترلر جایی است که قصد داریم جزئیات لینک ها را استخراج کنیم. فایلی بنام links_controller.php را با محتویات پایه‌ی زیر در app/controllers ایجاد می‌کنیم:

<?php
class LinksController extends AppController {
   var $name = 'Links';
}
?>

حال اجازه دهید یک کنش (Action) به کنترلر بیفزایم. کنش اغلب به یک تابع در برنامه اشاره دارد. برای مثال وقتی کاربران درخواست example.com/cake/links/index را ‌می‌دهند (که با example.com/cake/links مشابه است) انتظار دارند با لیستی از لینک‌ها مواجه شوند. کدی که این کنش را تعریف می‌کند بصورت زیر است:

<?php
class LinksController extends AppController {
   var $name = 'Links';
   function index() {
     $this->set('links', $this->Link->find('all'));
   }
}
?>

با تعریف تابع index در LinksController، کاربران می‌توانند به درخواستی مانند این example.com/cake/links/index دسترسی داشته باشند. بطور مشابه اگر تابعی بنام foobar تعریف کنیم کاربران قادر خواهند بود به درخواست example.com/links/foobar دسترسی داشته باشند.

ممکن است کنجکاو شوید تا به طریقی نام‌های کنترلر و کنش را تغییر دهید. فعلاً دست نگهدارید و از قواعد کیک بمنظور ایجاد کنش‌های قابل فهم استفاده کنید. در آینده بدین منظور با routes در کیک آشنا خواهید شد.

در این کنش از تابع set برای گذر داده از کنترل‌کننده به نمایش (view) استفاده می‌کنیم. این خط، متغیر links را برابر مقدار بازگشتی از find(‘all’) تنظیم می‌کند. مدل لینک بطور خودکار در $this->Link موجود خواهد بود چراکه از قواعد نامگذاری کیک استفاده کردیم.

ایجاد یک نما

تا هم اکنون با جریان داده به مدل، منطق برنامه و روند تعریف شده توسط کنترلر آشنا شدید حال اجازه دهید یک نما برای کنش index که در بالا تعریف شد ایجاد کنیم. نماهای کیک در واقع نمایش اجزایی هستند که در طرح‌بندی (layout) برنامه کنار هم قرار میگیرند. برای بیشتر برنامه‌ها HTML مخلوط با PHP استفاده می‌شود اما می تواند بصورت XML، CSV یا حتی داده باینری باشد.

آخرین قسمت عنوان قبل را بیاد آورید، که چگونه متغیر links را با متد set به نما ارجاع می‌دادیم؟ خروجی آرایه را می‌توانیم به صورت زیر نشان دهیم:

// print_r($links) output:
Array
(
 [0] => Array
  (
	[Link] => Array
	 (
	 [id] => 1
	 [url] => http://alvanweb.com
	 [title] => Alvanweb
 [body] => All about web design and progrmming
	 [created] => 2008-10-22 20:29:21
	 [modified] =>
	 )
  )
 [1] => Array
  (
	Link] => Array
	 (
	 [id] => 2
	 [url] => http://cakephp.org
	 [title] => CakePHP
 [body] => The rapid development php framework
	 [created] => 2008-10-22 20:29:21
	 [modified] =>
	 )
  )
)

فایل‌های مربوط به نما در app/views در فولدری همنام با واژ‌ه‌ای که در کنترلر تعریف می‌شود، ذخیره می‌شوند. (در اینجا می‌بایستی نام فولدر ما links باشد) برای فرم‌دادن به داده‌ی لینک‌هایمان در قالب یک جدول زیبا(ایجاد صفحه‌ای برای کنش index)، از کد زیر استفاده می‌کنیم:

/app/views/links/index.ctp
<h1>Links:</h1>
<table>
<tr>
<th>Id</th>
<th>Title</th>
<th>Created</th>
</tr>
<?php foreach ($links as $link): ?>
<tr>
<td><?php echo $link&#91;'Link'&#93;&#91;'id'&#93;; ?></td>
<td><?php echo $html->link($link['Link']['title'],
"/links/view/".$link['Link']['id']); ?></td>
<td><?php echo $link&#91;'Link'&#93;&#91;'created'&#93;; ?></td>
</tr>
<?php endforeach; ?>
</table>

احتمالاً متوجه استفاده از آبجکتی بنام $html شده‌اید. این یک نمونه از کلاس HtmlHelper کیک است. کیک‌ پی‌اچ‌پی مجموعه‌ای از این آبجکت‌ها را تحت نام view helpers در خود گنجانده است مواردی از قبیل لینک‌گذاری، خروجی فرم، جاوااسکریپت و آژاکس از این دسته‌اند. اطلاعات تکمیلی درمورد کار با آنها را می‌توانید اینجا بیابید. اما انچه در اینجا مهم است که بدان اشاره شود متد link است که بوسیله‌ی پارامترهایی که گرفته است، یک لینک HTML را ایجاد خواهد کرد. در این مرحله می بایستی بتوانید در مرورگرتان مسیر example.com/cake/links/index را ببینید.

اگر بر روی هر یک از لینک‌ها کلیک کنید تا توضیحاتش را ببینید با صفحه‌ی خطایی مواجه خواهید شد مبنی بر این که کنش مربوطه در فایل کنترل‌کننده هنوز تعریف نشده است. بنابراین مجدداً به فایل links_controller.php بر‌ می‌گردیم تا یک کنش بنام view بمنظور نمایش اطلاعات هر لینک ایجاد کنیم:

<?php
class LinksController extends AppController {
  var $name = 'Links';
  function index() {
    $this->set('links', $this->Link->find('all'));
  } 
  function view($id = null) {
    $this->Link->id = $id;
    $this->set('link', $this->Link->read());
  }    
}
?>

خوب با set که از قبل آشنایی دارید اما نکته‌ای که در اینجا لازم است به آن اشاره کنیم این است که بجای find(‘all’) از read استفاده کردیم چراکه قصد داریم اطلاعات تنها یک لینک را استخراج کنیم.

دقت کنید کنش view یک پارامتر می‌گیرد که برابر با ID هر لینک است. این پارامتر از طریق درخواست از طریق URL مقداردهی می‌شود بطوریکه اگر کاربری links/view/2 را درخواست دهد، مقدار 2 برابر ID خواهد بود. حال اجازه دهید نمای view را برای این کنش در app/views/links بصورت زیر ایجاد کنیم:

/app/views/links/view.ctp
<h1><?php echo $html->link($link['Link']['title'],
$link['Link']['url']); ?></h1>
<p><small>Created: <?php echo $link&#91;'Link'&#93;&#91;'created'&#93;?></small></p>
<p><?php echo $link&#91;'Link'&#93;&#91;'body'&#93;?></p>

حال با کلیک بر روی هر لینک اطلاعات مربوط به آن لینک در صفحه‌ای دیگر نمایش داده خواهد شد. در پست بعدی سایر مراحل را دنبال خواهیم کرد.
ادامه: ساخت لینکدونی با CakePHP (بخش سوم)

دسته: پی اچ پی | نویسنده: مرتضی الوانی
  1. 6 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

  1. 1

    بهروز


    کیک یه مشکل داره اون هم این که چیزی نداره که بتونید باهاش به صورت خودکار مدل/کنترلر/ویو بسازید. مثلا اسم مدل بدید فایل و محتویات پایه رو تحویل بگیرید.

    مشکل دیگه درست اعمال نشدن MVC توی کیک هست. که البته تقریبا همه ی فریم‌ورک های php این مشکل رو دارن.

    یه سول هم در مورد ORM داخلی کیک دارم. این طور که معلومه باید استاندارد های کیک رو درست اعمال کرد تا ORM درست کار کنه. چرا از ORM های قوی مثل propel استفاده نکردی؟ برای integrate کردن کیک با propel باید چی کار کرد؟

    October 23, 2008 at 2:09 am

  2. 2

    منصور


    سلام
    من این ادرس تو مرورگر وارد می کنم localhost/cake/links/index
    ولی این پیغام و میده -> Object not found!
    لطفا اگر می شه راهنمایی کنین که مشکلم کجاست
    بخاطر اموزش تون متشکرم
    موفق باشید

    August 15, 2010 at 11:16 am

  3. 3

    مهدیه


    سلام
    دستتون درد نکنه
    مطالب خوبه
    من یه پروژه کوچیک با کیک نوشتم ولی اصلا به کنسول نمی تونم کار کنم
    تا بهش دستور کیک رو میدم میگه وجود نداره حتی تو قسمت متغیرهای عمومی تعریف کردم C:\xampp\php بازم درست نشده ممنون میشم راهنمایی کنید

    April 21, 2011 at 3:01 pm

  4. 4

    یاشار


    یکی از سطرهای برنامه اشتباه است و خطای Object not found! می دهد. آن را بدنگونه اصلاح کنید.

    در صفحه ی view اینگونه اصلاح کنید.
    html->

    September 21, 2012 at 7:45 pm

  5. 5

    مینا


    سلام ما باید به جای example.com/cake/links/index،
    localhost/cake/links/index بزنیم؟؟
    ولی آخه کار نمی کنه

    January 29, 2013 at 3:48 pm

  6. 6

    مرتضی


    سلام

    شما درست نگفتید توی چه فایلی ذخیره بشه!

    رین قسمت عنوان قبل را بیاد آورید، که چگونه متغیر links را با متد set به نما ارجاع می‌دادیم؟ خروجی آرایه را می‌توانیم به صورت زیر نشان دهیم:

    و
    فایل‌های مربوط به نما در app/views در فولدری همنام با واژ‌ه‌ای که در کنترلر تعریف

    September 2, 2013 at 7:00 am