هماهنگی ( هارمونی ) رنگ در وب

March 14, 2005 at 08:21 pm

مبحث كاربرد رنگ در طراحی وب بسیار گسترده است كه در این مجال نمی گنجد . بحث هایی هم چون رنگ های عملی در وب ، رنگ های مطمئن در مرورگر ، تصحیح گاما جز این مقوله به شمار می رود كه تنها در این پست به بررسی هارمونی رنگ ها در طراحی وب بسنده می كنیم .

همان طور كه می دانید رنگ ها بر روی وب نه تنها به منظور جالب تر كردن بیشتر سایت ها استفاده می شود بلكه برای تحریك كردن ، سرگرم كردن و یا حتی بر انگیختن احساسات كاربر به كار می روند . جدای از آن عوامل دیگری نیز وجود دارند كه بر قابلیت استفاده از رنگ ها برروی وب تاثیر می گذارند . برای مثال ، یك برداشت نادرست از اهمیت فرهنگی بعضی از رنگ ها ی خاص ممكن است تاثیری منفی در كاربر داشته باشد و یا برعكس .

وقتی از رنگ استفاده می شود ، طراحان سعی دارند تا اشیا را در یك حالت تعادل قرار دهند . استفاده زیاد از رنگ تحریك كنندگی و بی نظمی را به دنبال دارد ، در حالی كه استفاده كم از رنگ ها خسته كننده است . وقتی كه از رنگ استفاده می كنیم ، برای به وجود آوردن هماهنگی تقلا می كنیم . به عبارت دیگر از رنگ ها به روش خوشایندی استفاده می كنیم . البته ، با وجودی كه به نظر می رسد این كار یك مسئله كاملا سلیقه ای است ، تئوری رنگ مدت هاست كه نشان می دهد چگونه تركیبات به خصوصی از رنگ ها با یكدیگر خوب كار می كنند .

چند راهنمایی اساسی در مورد استفاده خوب از رنگ ها : 1) فقط از چند رنگ متفاوت بر روی یك صفحه استفاده كنید . 2) از مقدار زیادی از رنگ ها استفاده نكنید. 3) رنگ های سرد و گرم را با یكدیگر استفاده كنید .

می توانیم با چرخه رنگی كه در اینجا ارائه شده است با چند طرح رایج برای پیدا كردن تركیبات رنگی خوشایند مواجه شویم . آسانترین راه برای انجام این كار انتخاب رنگ های نزدیك به هم در چرخه است . كه با عنوان همتراز یا analogous خوانده می شود . رنگ هایی كه بر روی چرخه به طور مستقیم به صورت متضاد قرار گرفته اند نیز با یكدیگر خوب كار می كنند و به نظر مكمل هم می آیند .

در نهایت سیاه و سفید مطلق ، به اضافه یك رنگ آسانترین هارمونی است . با وجودی كه كمی خسته كننده است ، اما مورد اطمینان می باشد و دوست داشتنی و دلپذیر به نظر می رسد ، بخصوص اگر رنگ مورد استفاده روشن باشد و این برای نشان دادن تضاد بین دو رنگ سفید و سیاه خنثی است .

سازندگان صفحه باید در زمان هماهنگ كردن رنگ های متن و پس زمینه بسیار مراقب باشند و قابلیت خواندن آن باید حفظ شود . طراحان اغلب وسوسه می شوند كه از رنگ های روشن در پس زمینه های روشن و رنگ های تیره در پس زمینه های تیره استفاده كنند . برای مثال ، یك متن خاكستری بر روی یك پس زمینه سیاه بر روی صفحه نمایش بسیار بزرگ به نظر می رسد اما اگر مقدار گامای صفحه نمایش یك نفر دیگر متفاوت از صفحه نمایش شما باشد غیر قابل خواندن خواهد شد . برای مشاهده این مشكلات به اینجا رجوع كنید .

برای جلوگیری از مشكلات وضوح رنگ سیاه و سفید همیشه یك جفت خوب هستند و رنگ قرمز نیز مفید است . بهترین نوع تركیب با توجه به وضوح ، تركیب سیاه و زرد است اما سردردی كه از خواندن یك صفحه ی شبیه تابلوی راهنمایی و رانندگی ناشی می شود را تصور كنید ! با وجود وضوح بالا ، طراحان باید وقتی كه اندازه ی قلم خیلی كوچك است بخصوص در صفحه نمایش های با وضوح كم ، مراقب متن سفید بر روی پس زمینه سیاه باشند .

در انتها جالبه از معنای مخفی رنگ ها هم آگاه بشید . در حقیقت هر رنگی در ادبیات و فرهنگ جامعه معنای خاصی داره ولی اغلب معنی رنگ ها اینجور تعریف می شن :

قرمز : گرما ، شادابی ، شهامت ، ایست ، اخطار . صورتی : موئنث ، ملیح ، پشمك . نارنجی : گرم ، پاییز ، جشن هالیوون . زرد : خوشحال ، شاد و بشاش ، كاهش. قهوه ای : گرم ، پاییز ، كثیف. سبز : حسادت ، بی تجربه ، خلاقیت ، تازگی. آبی : آ رامش ، ناراحتی ، آب . بنفش: شكوه ، شیك ،تجمل . سیاه : شیطانی ، سرد ، ترسناك ، مرگ ، غم و غصه . خاكستری : ابری ، افسرده ، ناامیدی ، دوران پیری . سفید : باكره ، پاك ، بی گناه ، سرد . منبع : كتاب مرجع طراحی و ساخت صفحات وب نوشته ی جناب توماس پاول

دسته: طراحی وب | نویسنده: مرتضی الوانی
  1. 6 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

  1. 1

    میلاد قیصری


    سلام آقا مرتضی خیلی جالب بود منم یه مطلب تو این مایه ها خونده بودم
    موفق باشی منتظر پست بعدی میمونم
    یا حق

    March 15, 2005 at 12:11 am

  2. 2

    mohammad


    salam.morteza jan hedye nooruzi mano didy.ye sari be weblog man bezan.

    March 15, 2005 at 7:56 pm

  3. 3

    rahim


    مرسی قربان
    موفق باشی
    یک کتاب که در مورد ترکیب رنگها باشه اگه داری معرفی کنی خوبه ها

    March 17, 2005 at 11:33 am

  4. 4

    الوان


    مخلصيم رحيم جان يه كتاب هست تحت نام Color Harmony in Web Design كه مي تونيد از اينجا دريافت كنيد …

    March 17, 2005 at 3:18 pm

  5. 5

    rahim


    اقا مرسی
    عیدی خوبی بود;(

    March 27, 2005 at 7:53 am

  6. 6

    اشاره و نشانه


    سلام. مطلب بسیار خوبی تهیه کرده اید. با اجازتون در وبلاگم به این مطلب لینک دادم. ممنون می شم اگه مطلب دیگری در این زمینه داشتید بهم اطلاع بدهید. خوشحال می شم به وبلاگم سری بزنید و نظر بدهید. موفق باشید.

    August 4, 2007 at 11:06 am