اهمیت استاندارد های وب برای کمپانی ها

June 22, 2006 at 12:42 am

چند روز قبل مقاله جالبی در مورد اهمیت استاندارد سازی صفحات، به خصوص در مورد وب سایت شرکت ها، در اینجا نگاشته شده بود. بسیاری از موارد در وب سایت های ایرانی هم مشهود است، اما کی درست خواهند شد خدا می داند.این مقاله تحت عنوان: ده دلیل برای اینکه شرکت ها در طراحی وب سایت هایشان، استاندارد ها را در نظر بگیرند، گوشه ای از ایرادات را مطرح کرده و در نهایت راهکار هایی برای حل آن ها پیشنهاد داده است.

  • نویسنده می گوید: در کشور من، عربستان صعودی، تقریبا هیچ شرکتی را نمی توان یافت که استانداردهای وب را در وب سایتش بکار گرفته باشد. من با چندی از مسولان این سایت های گفتگو کرده ام برخی از آن ها به هیچ وجه متقاعد نمی شوند. آن ها تصور می کنند استاندارد سازی یک گام اضافی است که به تازگی رواج یافته و به زودی از مد خواهد افتاد و می گویند موضوع مهم این است که فقط یک وب سایت به خوبی کار کند.

    بعد از چندین گفتگو با طراحان و برنامه نویسان داخلی می توان دلایل امتناع آن ها را در مورد رعایت استانداردها چنین بیان کرد: بیش از 50 درصد آن ها تصور می کنند، که تنها مرورگر اینترنت اکسپلرر توسط کاربران استفاده می شود ، وقتی بدنبال طراح می گردی تا دلایل واقعی این گونه طراحی را متوجه شوی، بجای آن تجربه کار با نر م افزاری مثل FrontPage مطرح می شود.

    این در حالی است که FrontPage محصولی از میکروسافت است که به هیچ وجه استانداردهای وب را در نظر نمی گیرد، بسیاری از کمپانی ها بجای اینکه به طراحان وب سفارش انجام کار را بدهند آن را به طراحان گرافیک می سپارند، سیستم های مدیریتی که برای وب سایتشان در نظر می گیرند هیچ بهره ای از استانداردها و تناسب کدها نبرده است، کمبود کتاب کافی به زبان عربی یا وب سایت ها و مقالات آموزشی در باره اهمیت جایگاه استاندارد ها در وب. البته اگر می بود هم من آن چنان مطمئن نبودم.

ادامه مقاله را خودتان بخوانید. اما در همین رابطه آیا تا به حال توجه کردین چرا اکثرا وب سایت های شرکت ها و کمپانی های ایرانی غیر استانداردند؟ و جالب تر اینکه اگر تحقیق کنید متوجه می شید اکثرا توسط یک تیم طراحی شده اند. به نظر شما علت چیه؟ یکی از دوستان می گفت، مشتری های این تیم های طراحی به نوعی بهشون وفادار می شن و فرقی براشون نمی کنه که چی و چگونه طراحی می کنن. کافیه فقط یکبار تو مناقصه برنده بشن. اما من موندم اگر علت اینه چرا بخش کمی از این سود کسب شده صرف آموزش اعضای تیم نمی شه؟ چرا در بلند مدت مشتری ها رو از دست نمی دن؟

دسته: استانداردهای وب | نویسنده: مرتضی الوانی
  1. 10 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

  1. 1

    حمیدرضا


    یه دلیل برای اینجور عملکرد سازمانهای دولتی به نظر من اینه که اینا دلیل این که سایت دارن و سایت راه میندازن اجبار بخشنامه‌هاست و نه این که واقعاً بخوان سایت داشته باشن. بعدم اکثر این سازمانها (مخصوصا ادارات غیرمرکزیشون) متخصصی که راحت بتونه حتی یه سرچ معمولی استاندارد رو انجام بده یا از یه سایت ساده اطلاعاتی اطلاعات بیرون بکشه ندارن چه برسه به این که تفاوت طراحی دو تا صفحه رو درک بکنه. این میشه که شرکتایی که به نوعی کثیف عمل میکنن (پذیراییهای آنچنانی به اسم سمینار [که گاهی هزینه ش رو هم با تکیه بر روابطشون از خود سازمانها میگیرن!] یا ارتباط مستقیم با مسئولین رده بالایی که هیچ ارتباطی با آی تی ندارن) فقط به دلیل قدرت مالی و نفوذشون پروژه های اینترنتی کردن سازمانها رو برمیدارن و هر جور که دلشون خواست کار رو به طرف تحویل میدن. البته اینم بگم که من این نظر رو با توجه به تجربه واقعیم دارم میدم و همین مسائل رو تو سازمانهای مختلف با چشم خودم دیدم.

    June 22, 2006 at 9:14 am

  2. 2

    افشین


    آقای الوانی عزیز،
    دوستان باسوادی مثل شما از این گلایه می کنند که چرا طراحان وب ایرانی استاندارهای طراحی وب را رعایت نمی کنند. گلایه به حقی است. اما این را هم قبول دارید که حتی چند مقاله درست و حسابی فارسی درباره این که این استانداردهامشخصاً چیستند نداریم؟ من این را قبول دارم که به لطف دوستانی مثل شما این روزها اهمیت به کار گیری استاندارها بیشتر از گذشته درک شده است اما باور کنید خود من بارها وقتی از کسانی که خیلی به رعایت استاندارها علاقه دارند این سوال را می پرسم که خوب بعد از این همه از استاندارد حرف زدن لطفاً بفرمایید که این استانداردها مشخصاً چیستند همه و بلانسبت شما و دیگر دوستان باسواد در جواب دادن کم لطفی می کنند.
    در آخر این که من اصراری بر صحیح بودن نظرم ندارم و اگر اشتباه می کنم لطفاً من را از اشتباه بیرون بیاورید.

    July 10, 2006 at 9:06 pm

  3. 3

    مرتضی الوانی


    سلام آقای فلاطونی عزیز، از توجه شما سپاسگزارم
    کمی مطلب در مورد استانداردهای وب به زبان فارسی غیر قابل انکار است و من هم به وضوح شاهد آن بوده و هستم و تا جایی که فرصت محدودم اجازه دهد از شما و دیگر دوستان دریغ نخواهم نمود. ولی فکر می کنم وب فارسی تازه در ابتدای راه قرار گرفته و رسیدن به یک رویکرد متعارف و استاندارد با گذشت زمان میسر خواهد شد.

    بارها خواسته ام در مورد اصول استاندارد های وب بنویسم، اما شاید بدلیل وجود همچین مقاله ای از نوشتن منصرف شده ام. با این وجود سعی خواهم کرد در آینده بیشتر پیرامون این مباحث تا جایی که دانشم اجازه دهد بنویسم.

    July 10, 2006 at 11:57 pm

  4. 4

    میلاد قیصری


    آقای الوانی سلام

    آقا به هیچ وجه نمیشه کاری کرد که طراحان ایرانی به استاندارد روی بیارند فقط و فقط سیر تکاملی خودشو باید طی کنه!
    با این حرفتون خیلی خیلی موافقم:

    “وب فارسی تازه در ابتدای راه قرار گرفته و رسیدن به یک رویکرد متعارف و استاندارد با گذشت زمان میسر خواهد شد. “

    July 19, 2006 at 7:34 pm

  5. 5

    نرگس اميدی


    سلام من در يک شرکت توليد نرم افزار کار می کنم از مطالب شما خوشم آمد يکی از دلايل مهمی که بيشتر سايتها توسط شرکتهای خاص طراحی می شود اين است که از تبليغات به خوبی استفاده می کنند و هزينه می نمايند کاری که ما نمی توانيم انجام دهيم با تشکر

    October 11, 2006 at 11:43 am

  6. 6

    mmm


    دوست عزیز کلمه صعودی که شما در مطلبتان نوشته اید به معنای اوج گرفتن است اگر منظورتان کشور عربستان است با سین نوشته می شود عربستان سعودی

    March 24, 2008 at 1:06 am

  7. 7

    طراحی سایت


    سلام.
    حیلی خوب بود.. ادامه بدین..

    February 2, 2015 at 6:27 pm

  8. 8

    طراحی سایت


    با سلام
    ممنون از سایت و مطالب خوبتون.

    August 4, 2015 at 8:15 am

  9. 9

    طراحی سایت


    باسلام
    ممنون از مطالب خوبتون.

    November 25, 2015 at 10:35 am

  10. 10

    آموزشگاه زبان انگلیسی


    باسلام
    ممنون از پست خوبتون.

    July 24, 2016 at 1:23 pm