بهینه ساختن كامپیوتر برای شروع كار سریع تر

January 3, 2005 at 03:34 pm

باید چند ثانیه تا چند دقیقه صبر كنید تا كامپیوتر آماده كار شود . البته ، این مسئله نمی تواند برای اجرای ویندوز چندان مهم باشد . ولی اگر بخواهید می توانید سرعت اجرای كامپیوتر خود را بالا ببرید . برخی از این روش ها سبب می شود تا ویندوز نیز به صورت كارآمدتری اجرا شود .
گام نخست : سخت افزار كامپیوتر شما پیش از شروع ویندوز از شما مهلت می خواهد . شما می توانید با تغییر برخی از تنظیمات برنامه Setup كامپیوتر این مدت را كاهش دهید . وارد برنامه شوید . هنگام Startup سیستم ، كلید Delete را بزنید .
به دنبال یك پیام بر روی صفحه مانیتور باشید ، یا كامپیوتر خود یا راهنمای مادربورد آن را بررسی كنید . تنظیماتی كه شما به دنبال آن ها هستید درون زیر مجموعه هایی گنجانده شده اند ، و شرایط هر تنظیم متفاوت است . صفحات را به منظور آگاهی از انتخاب ها و فرمان های جستجو بخوانید .
Quick Power On Self-Test را بر روی Fast یا Enabled قرار دهید تا از زمان تست های Start-up سخت افزاری و حافظه بكاهید. . نقطه ضعف این فرآیند : بدین ترتیب ممكن است مشكلات موجود در RAM یا مادربورد نادیده گرفته شود .

اگر فلاپی شما درست كار می كند ، نیازی به تست آن در هر بار بوت سیستم نخواهد بود . آن را بر روی Disabled قرار دهید . كانال های IDE ( Primary & Secondary ) خویش را بیابید . زمانی كه این انتخاب ها بر روی Auto تنظیم شود ، كامپیوتر شما در هر بار بوت كردن و برای شناسایی هر IDE وقفه خواهد داشت . بنابراین بهتر است برای هر كانال IDE بدون استفاده تنظیم None را انتخاب كنید .

گام دوم : بررسی ویروس ها ، افزارهای جاسوسی و تبلیغات . گاهی اوقات در پنهان بودن برنامه های مخرب ، فرآیند Start-Up یا شروع بكار سیستم را كند می سازد . با اسكن ویروس ها این برنامه ها را مسدود كنید . اگر فاقد یوتیلیتی های ضد ویروسی هستید ، در خطر زندگی می كنید . باورود به اینجا می توانید از یك كنترل ویروس آنلاین رایگان بهره جویید .

گام سوم :حذف برنامه های Start-Up غیر ضروری . در ویندوز 98 ، Me و XP ، شما می توانید برنامه هایی را كه در استارت آپ Loud می شوند ، ببینید .برای این كار Run را از منوی Start اجرا كنید و در فیلد آن msconfig را تایپ كنید و Ok را بزنید . اما در ویندوز 2000 این برنامه موجود نیست و برنامه های دیگری مانند Srartup Control Panel می تواند جایگزین آن شود .
كافیست Startup tab را كلیك كنید تا فهرست برنامه های اجرایی در استارت آپ را ببینید . علامت های تیك وجود در سمت چپ پنجره Msconfig را بردارید تا از بر شدن آن ها جلوگیری كنید . نام و مكان هر فایل به شما كمك می كند تا آن را بشناسید .

توجه كنید كه در ویندوز XP ، Msconfig دارای یك Services tab است كه دیگر برنامه ها و مولفه های سیستم عامل را نشان می دهد . می توان علامت برخی را برداشت تا از بازشدن آن ها در Start-Up جلوگیزی كرد . بعضی برای ویندوز ضروری هستند . بنابراین مراقب باشید همه را از حالت انتخاب خارج نكنید .
گام چهارم : تنظیم رجیستری . برنامه هایی مانند Registry Clean می تواند سخت افزارها و نرم افزارهای منسوج را جارو كند . هم چنین Regclean برای نسخه های قدیمی ویندوز مناسب است . برای XP برنامه های تجاری مانند Norton System Works شركت Symantec این كار را انجام می دهند .
گام پنجم : یكپارچه سازی هارد دیسك . هارد دیسك همیشه یك فایل را در یك جا ضبط نمی كند و هر جا كه فضای خالی بیابد ، بخش های مختلف فایل را ذخیره می كند . یكپارچه سازی هر یك از درایوها سبب می شود تا فایل ها منسجم گردد و عملكرد شروع كار ویندوز بهبود یابد . برای این كار كافیست مراحل زیر را طی كنید :

Start / All Programs / Accessories / System Tools / Disk Defragmente

درایو مورد نظر را انتخاب و Start را كلیك كنید ( منبع )

دسته: دنیای کامپیوتر | نویسنده: مرتضی الوانی
  1. 15 نظر برای این مطلب ارسال شده است. نظر خود را ارسال کنيد »

  1. 1

    papiyoon


    خيلي عالي بود
    مرسي
    يه نكته جالب كه من همين الان متوجه شدم اينه كه وقتي با ويندوز ME به هر سايت فارسي در اينترنت سر ميزني در بعضي كلمات بعضي حروف رو از هم جدا نوشته و بعضي حروف به هم نچسبيده
    ولي اينجا اينطوري نيست
    چرا؟

    January 3, 2005 at 4:50 pm

  2. 2

    الوان


    ممنون پاپيون جان . فكر كم چون دتابيس رو كه از لوكال اينجا ايمپورت كردم چون به صورت UTF-8 بوده درست نمايش داده مي شه . شايد هم دليل ديگه ايي داشته باشه ؟ :wink:

    January 4, 2005 at 4:56 am

  3. 3

    سجاد


    سلام. قالب وبلاگ که واقعا عالیه احتمالا مطالبش هم کم ندارن ؛)

    January 6, 2005 at 12:41 am

  4. 4

    حمیدیان


    سلام سایت خوبی دارید. موفق باشید

    January 8, 2005 at 3:51 pm

  5. 5

    پابرهنه


    خوب بود … ولی ببخشيدا كه اينو ميگما … كاشكی دربراه Service tab يك كم بيشتر توضيح می دادد … برای اينكه دستكاری اون ممكنه به قيمت نصب ويندوز برای تازه كارها تموم بشه ها … نه الوان ؟

    January 27, 2005 at 7:00 am

  6. 6

    الوان


    كاملا حرفتون درسته جناب پابرهنه . حتي خودم هم ذكر كرده بودم كه بعضي از اين مولفه ها براي ويندوز ضروري هستند بنابراين مراقب باشيد همه رو از حالت انتخاب خارج نكنيد . :shock:
    اما چون با نصب هر برنامه كاربردي ممكنه پارامتر هاي ديگه ايي به اون افزوده بشه و كاربر سر در گم بشه از توضيحش خودداري كردم . :wink:

    January 27, 2005 at 11:09 am

  7. 7

    aira


    عالی بود تو هم بیا وبلاگ منو ببین 100% هم نظر بده

    January 28, 2005 at 2:46 am

  8. 8

    sara


    salam
    mesha komakam koned?
    man satlight strong 4400 daram
    chajore filesho ger beyaram?
    saraaaa_4u@yahoo.com
    mobilam roo ham bakhahed medam

    January 28, 2005 at 5:41 am

  9. 9

    MEHDI


    با تشکر از جناب عالي
    پسورد ادمينستور را در ويندوز NTچگونه ميتوان از بين برد (در ضمن پسورد را فراموش کرده ايم)

    January 28, 2005 at 5:35 pm

  10. 10

    Ali


    :neutral: TANK YOU M

    January 30, 2005 at 2:28 am

  11. 11

    مريم


    :wink::wink::wink::wink:

    January 31, 2005 at 9:54 pm

  12. 12

    mansooreh


    salam man reza hastam

    February 2, 2005 at 1:06 pm

  13. 13

    REZA


    سلام
    کارت حرف نداره خیلی مرسی
    GOOD LUCK

    April 20, 2006 at 11:00 pm

  14. 14

    meybod iran(خانقاه)


    خیلی کارت درسته انتقاد فقط این سایت را قشنگترش کن
    و مطالب جدید و حیاتی که خیلی نیاز است به دانستن آن

    April 27, 2007 at 1:40 pm

  15. 15

    ارغوانی


    سلام و با تشکر از مطالب مفیدی که میزاری.
    فقط مرتضی جان از شخص با معلوماتی مثل شما خیلی بعید که Load را Loud بنویسه. اصلاحش کن
    یا علی!

    January 23, 2008 at 2:18 pm